Hamstring blessure

Een hamstring blessure komt zeer regelmatig voor. Uw hamstring bestaat uit drie spieren. Wanneer er sprake is van een hamstring blessure, heeft u dus één van deze spieren beschadigd. Meestal is er dan sprake van een hamstring die verrekt is of gescheurd is. We onderscheiden daarbij een acute en een chronische hamstring blessure.

Hamstring oorzaken

Een acute hamstring blessure wordt vaak veroorzaakt door een plotselinge krachttoename of versnelling, bijvoorbeeld tijdens het voetballen of bij atletiek. Vaak is dat het gevolg van onvoldoende warming-up, vermoeidheid of verkeerde rekoefeningen. De chronische hamstring blessure ontstaat vaak als gevolg van het langdurig herhalen van een bepaalde (loop)beweging. Dit zien we bijvoorbeeld veel bij hardlopers.

Hamstring symptomen

Bij een acute hamstring blessure voelt u direct een pijnlijke plek aan de achterkant van uw bovenbeen. Deze plek is duidelijk aan te wijzen en de pijn lijkt op die van een zweepslag. Andere hamstring klachten / symptomen zijn gevoelens van kramp, een gedeukte of juist gezwollen spier bij de pijnlijke plek en het blauw worden net onder de pijnlijke plek. De plek kan lang stijf aanvoelen. Bij de chronische vorm wordt de pijn geleidelijk aan erger. In het begin is de pijn niet direct aan te wijzen. Bij een overbelaste hamstring zijn de symptomen vergelijkbaar.

Is de hamstring verrekt? Dan zijn symptomen als pijn, stijfheid en zwelling duidelijk. De klachten zullen tijdens het sporten even afnemen, maar na het sporten heviger terugkomen. Is de hamstring gescheurd? Dan zijn symptomen als hamstring pijn, een zwelling of bloeduitstorting zichtbaar. De pijnlijke plek is groter, waardoor hij minder specifiek aan te wijzen is. Lopen is lastig. Soms ontstaan de hamstring symptomen pas na enkele dagen.

Hamstring oefeningen

Bij een hamstring blessure is het in ieder geval verstandig om voldoende rust te nemen, maar wel rustig te blijven bewegen. Het opbouwen van de belasting moet voorzichtig gebeuren. Een fysiotherapeut kan u helpen om hamstring oefeningen in het juiste tempo op te pakken en te voorkomen dat u verkeerde bewegingen maakt. De hamstring oefeningen worden langzaam opgebouwd totdat u weer het niveau bereikt heeft van voor de blessure en de spieren weer volledig belast kunnen worden. Uw pijngrens mag daarbij niet overschreden worden. Te pijnlijke oefeningen bevorderen het herstel niet, maar vertragen het juist.

Om de lenigheid na een hamstringblessure terug te krijgen, worden rekoefeningen gedaan. Na een scheuring kunt u hier beter niet te vroeg mee beginnen, maar ook niet te laat. Een fysiotherapeut kan u hierbij het juiste advies geven. Omdat bij een hamstring blessure ook sprake kan zijn van een onbalans in de krachtverhouding tussen de hamstrings en de quadriceps of een verschil in spierkracht tussen de hamstrings in het linker- en rechterbeen, kunnen hamstring oefeningen er daarnaast op gericht zijn om andere spieren te versterken.

Is de hamstring volledig gescheurd? Dan is een operatie onontkoombaar. Na de operatie kunnen behandelingen en oefeningen voor hamstring herstel onder begeleiding van onze fysio of manueel therapeuten helpen om zo snel mogelijk de beweeglijkheid en belastbaarheid te herstellen.

Hamstring behandeling

Bij een hamstring blessure is het belangrijk een goede hamstring behandeling te krijgen, omdat de kans op herhaling groot is. Bij een herhaalde blessure zal het herstel nog langer duren. Per persoon en per blessure is de invulling van oefeningen voor de hamstring anders. We zullen dan ook altijd een maatwerk plan maken om de hamstring blessure te behandelen. Wilt u uw hamstring pijn laten behandelen door de therapeuten van Fysio 0517 in Franeker? U kunt direct een afspraak maken voor een intakegesprek over een zweepslag / hamstring behandeling.