Rugklachten

Een aanzienlijk deel van de patiënten in onze praktijk in Franeker komt binnen met rugklachten. Deze klachten kunnen variëren in intensiteit, aanwezigheid, duur en locatie. Op basis van een grondig en nauwkeurig onderzoek kunnen onze therapeuten een fysiotherapeutische diagnose stellen. Wanneer we de mogelijke oorzaak en symptomen weten, kunnen we een behandelplan op maat opstellen wat bij uw klachten en uw niveau van belastbaarheid aansluit. Wat zijn veel voorkomende rugklachten?

Lage rugklachten

Lage rugklachten hebben veelal te maken met spieren, banden en gewrichten onder in de rug. Over het algemeen zijn te weinig beweging, een verkeerde houding of een te hoge belasting van de onderrug een oorzaak voor lage rugpijn. Vaak zijn er ook meerdere oorzaken aan te wijzen, zoals een combinatie van lang en zwaar tillen en een verkeerde tiltechniek, een plotselinge draai- of buigbeweging en stress. Omdat iedereen pijn anders ervaart en de pijn op een andere plek kan zitten, kunnen de symptomen voor lage rugpijn per persoon verschillen. Behandel lage rugklachten goed om te voorkomen dat het leidt tot terugkerende rugpijn. Mobiliserende behandelingen kunnen helpen om de pijn sneller te doen afnemen. Door middel van aparte rug- en ‘core stability’ oefeningen kan de kans op lage rugklachten afnemen.

Lees meer over lage rugklachten

Rughernia

Een plotselinge draaibeweging van de romp of u per ongeluk ‘vertillen’ kunnen de oorzaak van een acute rughernia zijn. Een hernia is ook vaak het gevolg van het normale verouderingsproces van een lichaam, van overgewicht, slechte voeding, een slechte spierconditie, gebrek aan beweging of een slechte houding in combinatie met zwaar tillen. Bij een rughernia beginnen de symptomen vaak met lage rugpijn. Deze pijn hoeft niet continu aanwezig te zijn, maar kan in golven komen. Wanneer een zenuw in de verdrukking zit, kan het zo zijn dat u een doof gevoel of tintelingen ervaart. Ook kan het voorkomen dat bepaalde spieren of reflexen minder goed functioneren. Oefentherapie kan de pijn verminderen. Verder is het bij een rughernia van belang te kijken naar de oorzaken van de hernia en uw leefstijl.

Lees meer over rughernia

Spit

Spit kan het beste omschreven worden als acute pijn die in de (lage) rug ‘schiet’. U bent ‘door uw rug gegaan’. De pijn is fors en bewegen is lastig omdat het voelt alsof uw rug verkrampt is. De pijn kan uitstralen naar uw billen en benen. Waardoor iemand acute spit krijgt, is vaak lastig te zeggen. Er zijn wel een aantal factoren die het risico op spit vergroten, zoals het langdurig verkeerd bewegen van de rug of het overbelasten van uw rug. Over het algemeen gaat spit in de rug vanzelf over. Het is echter wel raadzaam om in beweging te blijven zonder daarbij over uw grenzen heen te gaan. Oefeningen helpen de pijn te verminderen, de spierspanning af te doen nemen en de beweeglijkheid en stabiliteit toe te laten nemen. Oefeningen om uw houding te verbeteren pakken de oorzaak van de pijn aan. Ook manuele therapie, dry needling en medical taping kunnen u helpen.

Lees meer over spit

Wilt u direct een afspraak maken voor een behandeling van uw rugklachten? U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. Voor bijna elke rugklacht hebben wij een uitgebreid behandelplan om u zo snel mogelijk van uw rugklachten af te helpen.