BUITEN TRAINEN WANNEER HET KOUDER WORDT

Geplaatst op

De herfst is inmiddels in volle gang en de temperatuur begint langzaam maar zeker te zakken.

Het kan dan ook eerst koud aanvoelen wanneer je lekker in de buitenlucht aan het sporten bent.

Na 5-10 minuten warm draaien is je lichaam gewend en opgewarmd.

Toch voel je vaak in deze tijd van het jaar, wanneer je in een bui beland of tegen de wind in gaat, de kou weer langs je lichaam glijden of langs je ledematen gaan.

Om blessures te helpen voorkomen is het verstandig om in deze tijd van het jaar te starten met je buitenactiviteit in verschillende laagjes kleding.

Wanneer je voelt dat je opgewarmd bent kun je een laagje uit doen, zoals bijvoorbeeld een winddicht jack of shirt met lange mouwen.

Tijdens een korte pauze of wanneer je stopt met de intensieve inspanning is het belangrijk om je lichaam niet al teveel af te laten koelen en is het verstandig om het extra laagje weer aan te trekken.

Om goed de kou door te komen kun je het beste de eerste laag met een synthetische stof beginnen. Dit zorgt er nl voor dat vocht van je huid kan worden afgevoerd. De volgende laag kan het beste een warmere stof zoals fleece of wol zijn, zodat je goed geïsoleerd raakt. De laatste laag moet een waterdichte maar goed ademende laag zijn die ook de wind kan tegenhouden. Vermijd katoen, dat verliest nl zijn isolerende kracht wanneer je gaat zweten.

Onze fysiotherapeuten raden in veel gevallen aan, wanneer de temperaturen onder de 10-12 graden zakken, om in een lange broek te gaan trainen. Spierblessures in de bovenbenen en kuiten komen veel voor tijdens het sporten in koudere omstandigheden. Ook is het verstandig om ervoor te zorgen dat je rondom je romp en rug wat warmte vasthoudt, dit kun je bijvoorbeeld doen door het dragen van een hemd of thermoshirt. Thermoshirts zijn er met lang en korte mouwen.  

Doordat de temperatuur in de kern van ons lichaam constant wordt gehouden, raken onze armen, benen maar vooral de handen en voeten vatbaarder voor de kou. Raadzaam is het dan ook om bij winterse temperaturen handschoenen te dragen. Daarnaast gaat een groot deel van onze lichaamswarmte verloren via het hoofd. Het dragen van een buff of muts is in de winter, zeker in weer en wind een goede bescherming tegen de kou.

Heb je het na de warming up in je gekozen outfit toch te warm? Dan is het een kleine moeite om dit aan te passen en een jack, muts of handschoenen uit te trekken.

Veel sportplezier in deze periode toegewenst!

Afspraak maken mogelijk!

Wij werken conform de meest recente richtlijnen van het RIVM die gelden voor onze beroepsgroep.

Op deze wijze is een behandeling veilig voor onze klanten en therapeuten.

Afspraak maken