Lage rugpijn

De onderrug wordt zwaarder belast dan de bovenrug. Wanneer de onderrug té zwaar belast wordt, kan dat lage rugpijn en andere lage rugklachten veroorzaken. Bij lage rugpijn kan er sprake zijn van bijvoorbeeld ischias, een rughernia, SI-gewrichtspijn, facetpijn of bekkeninstabiliteit, lage rugpijn die u als u zwanger bent kunt ervaren. Daarnaast kunt u aspecifieke acute of chronische rugklachten hebben. De lage rugpijn kan zowel links, rechts als in het midden zitten.

Lage rugpijn oorzaken

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken aan te wijzen voor lage rugpijn. Over het algemeen zijn te weinig beweging, een verkeerde houding, veel zitten of een te hoge belasting van de onderrug een oorzaak voor lage rugpijn. Bij een rughernia bijvoorbeeld kan een plotselinge draaibeweging van de romp, een slechte spierconditie of u per ongeluk ‘vertillen’ de oorzaak van de lage rugpijn zijn.

Maar al te vaak is het niet direct duidelijk wat de lage rugpijn oorzaak is. Vaak zijn er ook meerdere oorzaken voor lage rugpijn (met uitstraling) aan te wijzen, zoals een combinatie van lang en zwaar tillen en een verkeerde tiltechniek, een plotselinge draai- of buigbeweging en stress, overgewicht of een zwangerschap. Een veel voorkomende oorzaak van lage rugpijn bij vrouwen die zwanger zijn is een veranderde houding en het extra gewicht van de buik.

Lage rugpijn symptomen

Lage rugpijn kent verschillende symptomen. Het kan bijvoorbeeld pijnlijk zijn om lang te staan, lang op een stoel te zitten, te tillen of op te staan uit uw bed. Bij lage rugpijn kunt u beperkt zijn in uw bewegingen en moeite hebben met lopen. Uw rug kan stijf aanvoelen en er kunnen pijnscheuten of krampen optreden. Soms straalt de pijn uit naar uw bil of benen. Omdat iedereen pijn anders ervaart en de pijn op een andere plek kan zitten, kunnen de symptomen voor lage rugpijn per persoon verschillen. En omdat ook de oorzaak steeds anders is, zijn de symptomen van aspecifieke lage rugklachten anders dan bijvoorbeeld die van een hernia of spit.

Als gevolg van uw lage rugklachten kunt u onbewust een andere houding aan gaan nemen om minder lage rugpijn te ervaren. Dit kan echter weer een extra belasting zijn voor andere delen van uw lichaam, waardoor u weer last kunt krijgen van andere klachten. U kunt uit angst voor de lage rugklachten ook minder gaan bewegen, waardoor uw rugspieren verzwakken en de kans op lage rugpijn juist groter wordt.

Lage rugpijn oefeningen

Behandel lage rugklachten goed om te voorkomen dat het leidt tot chronische lage rugpijn symptomen. Chronische lage rugpijn houdt langer dan 12 weken aan. Het is daarom belangrijk om de oorzaak van de lage rugklachten te achterhalen en hiervoor passende oefeningen te doen. Door de lage rug te onderzoeken, weet een fysiotherapeut van Fysio 0517 welke oefeningen voor uw lage rugpijn het meest geschikt zijn. Tijdens een intakegesprek kunnen we op basis van uw verhaal en een kort lichamelijk onderzoek naar de symptomen van uw lage rugpijn een behandelplan op maat samenstellen. Hierin kunnen we ook voor lage rugpijn met uitstraling naar het been speciale oefeningen opnemen.

Lage rugpijn behandeling

U kunt direct een afspraak maken bij Fysio 0517 voor een behandeling van uw lage rugklachten. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. Vaak kunnen mobiliserende behandelingen helpen om de pijn sneller te doen afnemen. Door middel van aparte rug- en ‘core stability’ oefeningen kan de kans op lage rugklachten afnemen. De manueel therapeuten bij Fysio 0517 hebben extra opleidingen gehad waardoor zij expert zijn op het gebied van lage rugklachten en andere klachten die te maken hebben met het bewegen van de wervelkolom.