Slijmbeursontsteking schouder

Wanneer u pijn ondervindt aan het schoudergewricht, zowel bij beweging als bij rust, kunnen deze kenmerken duiden op een slijmbeursontsteking in de schouder. De pijn kan zo erg zijn dat u niet kunt werken of sporten. In sommige gevallen is er sprake van een acute slijmbeursontsteking aan de schouder. Er is dan sprake van een hevige ontstekingsreactie van de slijmbeurs. De pijn is zo heftig dat bewegen lastig is.

Slijmbeursontsteking schouder oorzaken

De oorzaak van een slijmbeursontsteking aan de schouder is in de meeste gevallen overbelasting. De slijmbeurs raakt hierdoor geïrriteerd en kan ontstoken raken. Dat kan ook door een herhaaldelijk verkeerd bewegingspatroon ontstaan. Heel soms heeft een slijmbeursontsteking aan de schouder als oorzaak een val op de schouder. Een acute slijmbeursontsteking aan de schouder ontstaat vaak na een plotselinge beweging of ongewone overbelasting. Door te veel herhalingen, een langdurige activiteit of een te zware kracht kan er irritatie of een ontsteking ontstaan.

Bij sommige sporten, waarbij de arm veel wordt belast, zien we vaker een slijmbeursontsteking, bijvoorbeeld bij softbal en tennis. Ook een slechte warming-up of training, onvolledig herstel en een verkeerde techniek vergroten de kans op een slijmbeursontsteking.

Slijmbeursontsteking schouder symptomen

De voornaamste symptomen van een slijmbeursontsteking zijn pijn in de schouder die vaak uitstraalt naar de bovenarm en elleboog. De pijn zit zowel aan de top, voor-, achter- als buitenkant van de schouder. Het bewegen van de arm kan daardoor pijnlijk en moeilijk zijn. Zeker ’s nachts weet u zich wellicht geen houding te geven. Ook tillen, duwen en het draaien van de schouder is pijnlijk. In het begin bestaan de symptomen van een beginnende slijmbeursontsteking aan de schouder vooral uit stijfheid en lichte pijn in de schouder die erger wordt na het inspannen van de schouder. Als de ontsteking er langer zit, wordt de pijn vaak scherper en is ook het drukken op de slijmbeurs pijnlijk. Bij een acute slijmbeursontsteking aan de schouder zijn de symptomen direct veel heviger.

Slijmbeursontsteking schouder oefeningen

Hoe lang duurt een slijmbeursontsteking aan de schouder? In de meeste gevallen geneest een slijmbeursontsteking aan de schouder vanzelf. Soms zijn oefeningen echter gewenst om het herstel te bespoedigen. Met speciale fysio oefeningen voor een slijmbeursontsteking kan de coördinatie en spierkracht van de schouder verbeterd worden, waardoor de pijn vermindert. U zou al binnen enkele weken verschil moeten merken. Door de schouder tussentijds voldoende rust te geven, zorgt u ervoor dat de schouderklachten niet verergeren en het herstel niet belemmerd wordt.  Een opbouwend behandelplan is hiervoor belangrijk.

Met de juiste fysio oefeningen is een slijmbeursontsteking (schouder)operatie te vermijden. Had u al langer last van schouder slijmbeursontsteking symptomen voordat u met oefeningen begon, dan kan het langer duren voordat u resultaten merkt, soms zelfs enkele maanden. Het niet behandelen van een slijmbeursontsteking kan tot een chronische slijmbeursontsteking aan de schouder leiden en vergroot bovendien de kans op andere schouderklachten, zoals een frozen shoulder.

Slijmbeursontsteking schouder behandeling

Voor een gerichte behandeling van uw slijmbeursontsteking in de schouder biedt Fysio 0517 in Franeker verschillende behandelingen aan, zoals manuele therapie, oefentherapie, medical taping en dry needling. Naar aanleiding van uw verhaal en een kort lichamelijk onderzoek van de slijmbeursontsteking zullen we de juiste behandeling voor uw schouder kiezen. De fysiotherapie biedt veel mogelijkheden, waardoor we een plan op maat kunnen samenstellen.

U kunt direct een afspraak bij ons maken voor een slijmbeursontsteking schouder (alternatieve) behandeling. Een verwijsbrief van uw huisarts is niet nodig.