Achillespees pijn

Wanneer u tijdens het lopen of hardlopen pijn achter de hiel of aan de achterkant van de enkel voelt, zou het zomaar zo kunnen zijn dat u last heeft van uw achillespees. De achillespees verbindt de kuitspieren met de hiel. Achillespees pijn komt vaak voor bij sporters, vooral hardlopers, en voornamelijk bij mannen. Wanneer de achillespees pijn onvoldoende herstelt, kan dit leiden tot een scheurtje of gescheurde achillespees.

Achillespees pijn oorzaken

Wanneer u achillespees pijn voelt, komt dat doordat de achillespees aan de achterkant van uw onderbeen geïrriteerd is. Dat kan komen doordat u eenmalig teveel van uw achillespees gevraagd hebt of langdurig. U loopt meer risico op achillespees pijn bij een slechte warming-up of cooling-down, bij overgewicht, bij een te korte achillespees, een hogere leeftijd, wanneer u op een harde ondergrond sport, bij verkeerd schoeisel, een slechte looptechniek, een standafwijking van de onderbenen of voeten, een beenlengteverschil of overbelasting.

Achillespees pijn symptomen

Bij een ontstoken achillespees horen symptomen als gevoeligheid, zwelling, roodheid, warmte, stijfheid en moeite met lopen. Tijdens het bewegen kunt u een krakend gevoel ervaren. Zowel de koker die om de achillespees heen loopt, als de pees zelf of de slijmbeurs rond de pees kan ontstoken zijn. Hoe meer ontstoken de achillespees is, hoe aanweziger de pijn is.

Een langdurig ontstoken achillespees kan leiden tot een scheurtje in de achillespees met symptomen als een plotselinge pijn die toeneemt bij activiteiten waarbij er veel spanning op de achillespees komt te staan, bijvoorbeeld bij rennen, springen en traplopen. Er kan eveneens een zwelling optreden. Bij een scheurtje of zwelling ontstaan de klachten vaak acuut. Bij een chronisch overbelaste achillespees die al langer een beetje pijnlijk is, ontstaat vaak een verdikking in de pees. Hierdoor verloopt het verwachte herstel vaak minder voorspoedig. Daarom is het belangrijk om achillespeesklachten tijdig te laten beoordelen door een expert.

Wanneer de achillespees gescheurd is, zijn symptomen als onmiddellijke pijn en het onvermogen om het gewicht te dragen merkbaar. Ook hoort u vaak een ‘plop’ op het moment dat de achillespees scheurt. Bij een achillespees die gescheurd is, is een hersteloperatie meestal onontkoombaar. Na de operatie kunnen oefeningen en behandelingen onder begeleiding van onze fysio of manueel therapeuten helpen om zo snel mogelijk de beweeglijkheid en belastbaarheid van de achillespees te herstellen.

Operatie en steunzolen

Na een achillespeesruptuur of -scheur wordt vaak nog voor een operatie gekozen waarbij de achillespees gehecht wordt. Dit gebeurt tegenwoordig niet meer in alle gevallen. Een arts zal beoordelen of dit nodig is. Na de operatie is fysiotherapie, oefenen en behandelen belangrijk om zo snel mogelijk de beweeglijkheid, kracht en belastbaarheid van de achillespees te herstellen.

Klachten in de voet en het onderbeen kunnen ook ontstaan door de stand van uw voet. Daarop van invloed zijn ook de schoenen die u draagt tijdens werk, sporten en in het dagelijks leven. Mocht het vermoeden bij onze fysiotherapeuten bestaan dat de stand van uw voet invloed heeft op het aanhouden van de klachten of pijn, dan werken wij samen met diverse podologen die eventueel kunnen beoordelen of het aanmeten van steunzolen voor in de schoenen een oplossing kan bieden.

Achillespees oefeningen

Achillespees oefeningen zijn onmisbaar om de pijn te behandelen en te voorkomen dat een ontstoken of geïrriteerde achillespees tot een scheurtje leidt. Om het bewegingsbereik en de flexibiliteit van uw achillespees te vergroten, kunnen kracht- en rekoefeningen gericht op de achillespees, kuit, voet, enkel, knie en heup helpen. Excentrische oefeningen zullen de achillespees gecontroleerd belasten vanuit een verlengde stand. Daarbij is het belangrijk dat de achillespees (pijn)oefeningen goed uitgevoerd worden om het risico op herhaling te minimaliseren.

Ook fysiotherapeutische behandelingen met massages en fricties vergroten de beweeglijkheid, controle en kracht van uw spieren en gewrichten. Daarnaast kijken we ook of uw schoeisel goed is en of er sprake is van een standafwijking van uw onderbenen of voeten of een beenlengteverschil. Over het algemeen bent u met de juiste achillespees oefeningen binnen 12 weken klachtenvrij. Hoe eerder u voor een achillespees behandeling gaat, hoe sneller het herstel.

Achillespees behandeling

Voor een achillespees behandeling bent u bij Fysio 0517 in Franeker aan het juiste adres. Bij een verdikking in de achillespees helpt een behandeling, bij een ontstoken achillespees maar ook na een operatie is de juiste behandeling onmisbaar. Bij achillespees pijn kunt u direct een afspraak met ons maken. Hiervoor heeft u geen verwijsbrief van uw huisarts nodig.