Hoe lang duurt een stijve nek?

Hoe lang een stijve nek duurt, is per persoon verschillend. De meeste gewone nekpijn gaat vanzelf weer over. Meestal nemen de pijn en stijfheid binnen twee tot zes weken af. Vaak neemt de pijn met behulp van een fysiotherapeut of manueel therapeut sneller af en wordt de nek sneller weer soepel. Soms kan nekpijn ook langdurig blijven of regelmatig terugkomen. Als dat zo is of als u uw nek na een week nog steeds niet goed kunt bewegen, is het handig om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut. Ook als de pijn gaat uitstralen naar uw arm of als u de pijn al eerder minder prettig vindt, kan een fysiotherapeut of manueel therapeut u uitstekend begeleiden.

Wat kunt u doen bij een stijve nek?

Heeft u een stijve nek? Dan is het in ieder geval altijd belangrijk om te blijven bewegen. Ook al kan dit soms nog wat pijnlijk zijn, door uw activiteiten weer zoveel mogelijk op te pakken, voorkomt u dat het lang duurt voordat uw stijve nek over is. Als u uw nek krampachtig gaat bewegen, wordt de spierpijn vaak alleen maar erger. Een fysiotherapeut van Fysio 0517 kan voor u een stappenplan maken dat u helpt geleidelijk weer uw dagelijkse dingen op te pakken. Is uw nek zo stijf dat u niet meer met uw kin uw borst kunt aanraken? Neem dan contact op met uw huisarts.

Hoe kunt u een stijve nek voorkomen?

Een stijve nek is vaak het gevolg van een verkeerde (werk)houding, stress of kou op de spieren. Uw nekspieren verstijven hierdoor, waardoor het draaien of bewegen van uw hoofd pijnlijk of zelfs onmogelijk is. Eén van onze therapeuten kijkt graag samen met u wat de oorzaak zou kunnen zijn van uw stijve nek. Hoe komt het dat het lang duurt voor de stijve nek overgaat? Heeft u uzelf misschien een verkeerde houding aangewend of zit u midden in een verbouwing waar u veel stress van ondervindt? Door ook hier aan te werken, kunnen we hopelijk voorkomen dat de stijve nek in de toekomst vaker terugkeert.

Stijve nek en sporten

Ook door een verkeerde sporttechniek of verkeerd materiaal kan een stijve nek ontstaan. Afhankelijk van welke sport u beoefent, kunt u met een stijve nek blijven sporten. Beweegt u uw nek tijdens het sporten veel naar achteren of moet u veel met uw nek draaien? Pas dan de intensiteit en eventueel de uitvoering van de training aan en laat uw materialen controleren door uw trainer. Misschien is uw hockeystick wel te kort of gebruikt u een verkeerde sporttechniek? Kunt u weer normaal bewegen? Dan kunt u uw sport weer oppakken.

Gaan de klachten niet weg of worden ze erger? Onze fysiotherapeuten schromen niet om met uw huisarts te overleggen als het lang duurt voordat uw stijve nek over is. U kunt wel zonder verwijsbrief van de huisarts terecht voor een behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek screenen wij uw klachten op basis van uw verhaal en aan de hand van lichamelijk onderzoek. In de meeste gevallen worden onze behandelingen vergoed door uw aanvullende verzekering, en in een aantal gevallen vanuit de basisverzekering. U kunt dit teruglezen in uw polisvoorwaarden. Wij hebben met vrijwel alle zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Neem direct contact met ons op om een afspraak te maken voor een intakegesprek.