Pijn aan buitenkant knie

Wanneer u met knieklachten bij de fysiotherapeut komt, starten we altijd met een intakegesprek om de aard van uw klachten te bespreken, een mogelijke oorzaak te achterhalen en middels een kort lichamelijk onderzoek de pijn te lokaliseren. Pijn aan de buitenkant van de knie heeft waarschijnlijk een andere oorzaak dan pijn aan de binnenkant van de knie. Hieronder noemen we een aantal veel voorkomende oorzaken van pijn aan de buitenkant van de knie.

Buitenste knieband letsel

De buitenste knieband voorkomt dat er een O-stand in het kniegewricht ontstaat. Door een grote uitwendige kracht op de knie kan de buitenste knieband, die zich aan de buitenkant van de knie bevindt, te ver oprekken en daardoor deels of helemaal scheuren. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer tijdens het sporten de knie aan de binnenkant geraakt wordt, waardoor de buitenste knieband aan de andere kant van de knie te ver oprekt. Ook als u ‘verkeerd’ valt, kan de knieband beschadigen. De knie zal instabiel aanvoelen en kan opgezwollen zijn. Naast buitenste knieband letsel kan bij pijn aan de buitenkant van de knie ook de meniscus, voorste of achterste kruisband beschadigd zijn.

De buitenste knieband geneest minder gemakkelijk dan de binnenste knieband. Als de knieband niet ernstig gescheurd is, kunnen rust en fysiotherapie uitkomst bieden. Bij een volledig gescheurde buitenste knieband kan een operatie noodzakelijk zijn. Na de operatie helpen (herstel)oefeningen u sneller te herstellen van de operatie.

Overbelasting buitenste knieband: stekende pijn buitenkant knie

Uw buitenste knieband zorgt voor stabiliteit aan de buitenkant van de knie. De driehoekige platte ‘band’ aan de buitenkant van de knie kan echter ook geïrriteerd raken. U voelt dan een stekende pijn aan de buitenkant van de knie, die erger wordt als u de knie meer belast, zoals tijdens het sporten of lang lopen. Meestal is de oorzaak hiervan dat de voeten of knieën een afwijkende stand hebben, waardoor een O-stand ontstaat bij uw knieën. Fysiotherapie kan dan uitkomst bieden.

Runner’s knee / lopersknie

Tijdens het hardlopen hebben uw knieën het zwaar te verduren. Het is dan ook niet voor niets dat een zogenaamde ‘lopersknie’ een veel gehoorde blessure is. De peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen kan bij overbelasting gaan irriteren, waardoor pijnklachten ontstaan. U zult het hardlopen moeten staken om de klachten te laten verminderen. De pijn straalt soms uit naar de knieholte of de buitenkant van het onderbeen. Ook kan uw knie opzwellen.

De oorzaak van een lopersknie is in veel gevallen een te korte warming-up, stijve spieren of het te hard van stapel lopen bij het opbouwen van het hardlopen. De oorzaak kan ook liggen in de looptechniek en de spieren rondom het bekken. Uw (sport)fysiotherapeut kan de knie behandelen met diepe dwarse fricties, massage van de omliggende spieren, het aanpassen van de trainingsbelasting en het maken van een trainingsschema op maat. Zo nodig wordt er een analyse van het hardlopen gemaakt, waarmee we vervolgens een advies voor oefeningen kunnen geven.

Behandeling

Heeft u pijn aan de buitenkant van de knie, bijvoorbeeld tijdens het fietsen? Maak dan direct een afspraak bij Fysio 0517 voor een intakegesprek. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. Wij bespreken uw klachten net zoals u dat bij uw huisarts zou doen. Door middel van een kort lichamelijk onderzoek komen we tot een behandelplan op maat. Wij helpen u graag van uw pijnklachten af!