Pijn in bovenarm

Pijn in de bovenarm kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het op een slijmbeursontsteking duiden, maar er kunnen ook andere redenen zijn voor de pijn. Pijn in uw bovenarm ervaart u vooral bij het optillen van uw arm en het buigen van uw elleboog. Omdat u deze beweging regelmatig zult maken, bijvoorbeeld bij het optillen van een boodschappentas, is het verstandig bij pijnklachten als pijn in de bovenarm bij het optillen van de arm een afspraak te maken met een fysiotherapeut.

Waar zit de pijn?

Wanneer u pijn in uw bovenarm heeft, is het allereerst belangrijk de plek van de pijn te lokaliseren, bijvoorbeeld pijn in uw rechter bovenarm. Er is namelijk niet altijd iets aan de buitenkant te zien. Soms is er juist wel sprake van zwelling, veranderingen van huidskleur of temperatuur. Bij RSI klachten of een slijmbeursontsteking bijvoorbeeld is de bovenarm veelal gezwollen en de huid rood uitgeslagen, bij een tennisarm is er over het algemeen niets te zien aan de arm.

In uw bovenarm lopen de biceps en triceps spiergroepen. Bij een ongeluk of val kan een pees- of spierscheuring ontstaan. U heeft dan acute pijn in uw bovenarm. Pijn in uw bovenarm kan echter ook veroorzaakt worden door de schouder, elleboog of nek. Bij een irritatie of beknelling van de zenuw in de nek bijvoorbeeld of bij een overbelasting van de schouder kan dit uitstralen naar de bovenarm.

Slijmbeursontsteking

Wanneer de slijmbeurs in uw bovenarm, of een deel ervan, ontstoken is, spreken we van een slijmbeursontsteking. Deze ontsteking wordt bijna altijd veroorzaakt door overbelasting als gevolg van herhalende bewegingen. Soms is er aan de buitenkant van de bovenarm een zwelling en rode uitslag te zien. De pijn in de bovenarm is het ergst wanneer de arm volledig gestrekt of gebogen is. Fysiotherapie kan helpen om de arm sterker en soepeler te maken. Soms is het verstandig uw werkzaamheden tijdelijk te staken, om het terugkeren van de slijmbeursontsteking te voorkomen.

RSI klachten

Wanneer u RSI klachten heeft, kunt u ook pijn in uw bovenarm ervaren, evenals pijn en tintelingen in de nek, schouders en/of handen. Ook kramp, functieverlies en zwelling kunnen merkbaar zijn. Neem RSI klachten altijd serieus, anders kan deze zeurende pijn in uw bovenarm lang aanhouden. Let vooral goed op uw houding. Ook hier kan een fysiotherapeut van Fysio 0517 u bij helpen.

Maak een afspraak

U kunt vrijblijvend een afspraak maken met Fysio 0517 in Franeker voor het maken van een behandelplan op maat. Tijdens het intakegesprek bespreken we uw klachten en zullen we een kort lichamelijk onderzoek doen om de pijn te lokaliseren. De meeste aanvullende verzekeringen bieden een vergoeding voor fysiotherapie. Dit kan worden teruggevonden in uw polisvoorwaarden. Wanneer we het idee hebben dat het toch slimmer is eerst een arts naar uw klachten te laten kijken, zullen we u dat ook zeker eerlijk vertellen.